EU halter, når det handler om at nedbringe trafikdrab

Foto: Ale CONRADO

EU vedtog i 2018 et mål om at nedbringe trafikdræbte væsentligt. Målsætningen har lange udsigter, viser nye tal.

Af Anders Brøndsholm, Carl Elmose Brøcker & Jens-Emil Nørgaard

Det går dårligt med at nå EU’s målsætning om en halvering af trafikdræbte i unionen. Det viser nye tal fra EU-Kommissionen. Målsætningen blev vedtaget i 2018 og handler konkret om, at EU’s medlemslande skal halvere antallet af personer dræbt i trafikken inden 2030.

Sidste år blev omkring 20.400 personer dræbt i trafikken i EU. Det er et lille fald på 1% sammenlignet med 2022. Hvis målet skal nås inden 2030, er det dog alt for lidt ifølge EU-kommissionen.

De nye tal viser nemlig, at faldet i antal trafikdræbte i mange af landene er stagneret i 2023. I nogle lande er det faktisk steget siden målsætningen. Der ses dog også en stor forskel blandt EU’s 27 medlemslande.

Udvikling går den forkerte vej

I de store lande som Spanien, Frankrig og Italien er der en stagnering i nedbringelsen af antal trafikdræbte. Der er altså ikke en nævneværdig stigning i dræbte siden 2019, men heller ikke et fald, som 2030-målet kræver.

I andre lande som Irland, Letland, Holland, Slovakiet og Sverige er udviklingen gået den forkerte vej. Her er antallet af trafikdræbte steget siden 2019. 

Der er dog også medlemslande, hvor pilen peger den rigtige vej. Lande som Belgien, Tjekkiet, Ungarn, Polen og Danmark er ifølge EU godt på vej til at nå målet om halvering i 2030. Her kan særligt Polen fremhæves, da landet har formået at nedbringe antal trafikdræbte med 35% siden 2019.

Det skal dog pointeres, at det samlede antal trafikdræbte i landene stadig kan ligge meget højt, selvom det er lykkedes at nedbringe tallet væsentligt siden 2019.

Et godt eksempel er Polen, som muligvis er helt i front, når det handler om faldet i antal dræbte siden 2019, men til gengæld ligger meget højt, når det kommer til antal dræbte pr. millioner indbyggere.

I 2023 omkom der 52 personer per million indbyggere i trafikken i landet. Til sammenligning er tallet for Danmark 27 personer per million indbyggere.

Det samme kan siges om Sverige, som oplevede en stigning i 2023 sammenlignet med 2019, men som stadig har EU’s sikreste veje med 22 dræbte per million indbyggere.

Helt i bunden er Bulgarien, Rumænien, Letland og Kroatien, som alle havde over 70 dræbte i trafikken per million indbyggere i 2023.

Grafik: Jens-Emil Grau Nørgaard

Cyklister er en bekymrende gruppe

Mere end halvdelen af trafikdrabene sker på landevejene. De resterende drab fordeler sig med 38% i byområder og 9% på motorvejene.

Det nye tal viser også, at mænd er overrepræsenteret, når det kommer til dræbte i trafikken. 77% af de dræbte i 2023 var mænd. Samme overrepræsentation ses for personer over 65 år, som står for 29% af de dræbte, på trods af at de kun udgør 21% af befolkningen.

En særligt bekymrende udvikling ses ifølge EU-Kommissionen blandt cyklister. Det er ifølge tallene den eneste større gruppe af trafikanter, som ikke har set et nævneværdigt fald i mere end et årti i antallet af dræbte. Således var der i 2023 mere end 2.000 cyklister, som var blevet slået ihjel på vejene i EU.

Bookmark permalink.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *