KØRESKOLERNE SKAL SÆTTE GRØN OMSTILLING PÅ DAGSORDENEN

Nu kommer den grønne omstilling helt ind i skolevognen. Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix

Når du skal erhverve et kørekort, så er det slut med kun at tænke på kobling, gear og speeder. Et nyt EU-lovforslag vil modernisere køreskolerne, så de går i en grønnere retning.

Af Rasmus Eghøje & Anton Grum-Nymann

Det nye EU-lovforslag fra kommissionen vil gøre det nemmere for køreskolerne at køre ad den grønnere vej. De vil modernisere køreskolen i den forstand, at de vil fjerne ’kode 78’. Koden gør, at når du tager kørekort, kan du ikke have undervisning med automatisk gearkasse for at få kørekort til biler med manuel gearkasse.

Af den grund er det de færreste køreskoler, der har muligheden for at køre grønnere med elbiler.

Bent Grue, Landsformand for Dansk Kørelærer Union, mener, at det er positivt, at lovforslaget skal hjælpe køreskolerne den grønnere vej:

”Hvis man får fjernet kode 78, så får køreskolerne muligheden for at køre både i automat- og manuel gearkasse.”

Bent Grue tror på, at hvis EU er med til at fjerne kode 78, så vil køreundervisningen i elbiler gøre de nye bilister mere bevidste om at købe elbiler:

“Jeg er helt sikker på, at hvis man kan få elbiler i undervisningen, så vil fremtidige bilister også købe elbiler.”

Adfærdsforsker Mikkel Holm Sørensen, er enig i, at hvis nye bilister prøver at køre i en grøn bil i undervisningen, kan det påvirke valget af bil i fremtiden:

“Vi ved, at engangshandlinger, altså valg af en bil, er meget lettere at påvirke end daglig tilbagevendende adfærd.”

Adfærdsforskeren forklarer, at det er sværere at påvirke nye bilisters valg af bil gennem reklamer og markedsføring, og at det derfor er en god idé, hvis man via køreskolerne kan få nye førere til at vælge elbiler:

“Der er en vis påvirkning af at have prøvet et produkt. For de fleste bilister, der har prøvet en elbil, bliver det kropsligt, ‘okay, det er meget fedt, det der’. I stedet for bare at se et billede på en reklame.”

Selvom det skal være muligt for køreskolerne at undervise i elbiler, så skal det ikke være helt slut for den manuelle gearkasse, ifølge Bent Grue:

“En løsning kan være, at man kører med manuel gear på manøvrebanen, og så kan man lave resten af undervisningen i automatgearede biler. Så kan vi få flere elbiler ind som skole-venlige biler.”

Moderne teoriundervisning

Udover, at det skal være nemmere for køreskolerne at gøre brug af grønne elbiler, vil lovforslaget også betyde, at teoriundervisningen skal moderniseres i en grønnere retning. 

Det betyder, at det ikke er nok at vide, hvor kobling, speeder og gearkasse er. Men man skal i teoriundervisningen nu også lære, hvordan man mere miljørigtigt kører bil. 

EU-lovforslaget om at modernisere teoriundervisningen i en grønnere vej er også noget, som Mikkel Holm Sørensen ser som en god investering for fremtidens bilister:

“Givet, at det er en relativ lille omkostning for kørelærerne at sidde og kommentere på accelerationer og opbremsninger, imens de lærer unge at køre bil, så er det en relativ lille investering og i det lys, er det en god ide.”

Formålet med EU-lovforslaget er, at der i fremtiden skal være flere miljøbevidste bilister på tværs af landegrænserne i Europa.

Hele lovforslaget munder ud i EU’s ‘Vision Zero’, hvor det er EU’s vision, at der i 2050 skal være 0 trafikdrab på EU’s veje.

Bookmark permalink.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *